SEO staat voor Search Engine Optimization, dit is het proces van het verhogen van het aantal en de kwaliteit van bezoekers op jouw website door middel van hogere rankings in zoekresultaten in organische zoekopdrachten. Organische zoekresultaten zijn het resultaat van een zoekopdracht die wordt uitgevoerd op een bepaald onderwerp of bepaalde trefwoorden. Wanneer een persoon een woord of zin in een zoekmachinebalk typt, geeft de zoekmachine relevante zoekresultaten op basis van het type zoekopdracht. Organische zoekresultaten hebben als voordeel dat je niet betaald per keer dat een bezoeker op een resultaat klikt. Dit is een groot voordeel ten opzichte van betaalde resultaten, vaak betalen adverteerders een hoge PPC, prijs per klik, om hun advertentie op de eerste positie van deze resultaten te laten verschijnen.
Een nieuw bedrijf starten
Als het jouw doel is om bij het starten van een nieuw (online) bedrijf om je site te optimaliseren voor zoekmachines, dan is de beste manier om dit doel te bereiken een professional inhuren. Door SEO uitbesteden aan een SEO-professional of een digitaal marketingbedrijf om je te helpen met jouw SEO zal je je doelen vele malen sneller bereiken. Zoekmachineoptimalisatie is een ingewikkeld en langdurig proces, vooral als je van plan bent te concurreren met grote, gevestigde bedrijven. Het genereren van organische zoekresultaten duurt lang, maar is het voordeligst voor jouw bedrijf. Dit ten opzichte van adverteren. Kleinere organisaties kunnen succesvol zijn door te optimaliseren op zoektermen met een lage concurrentie, toch kan een goed geoptimaliseerde website ook grotere organisatie verslaan in een high competing markt.
Betalen per klik of toch SEO?
Bij zowel SEO als SEA (Search Engine Advertising) is het doel om zoveel mogelijk mensen jouw website te laten bezoeken. Er zijn twee basismanieren om dit te bereiken: de pay-per-click (PPC) -methode en de organische methode (SEO) om verkeer te genereren. Beide hebben voor- en nadelen. Pay-per-click-methoden kunnen tot geweldige resultaten leiden als je relevante en hoogconverterende advertenties hebt, maar als PPC niet genoeg kwaliteitsvol verkeer genereert, dan kost het alleen maar heel veel geld. Organisch SEO-verkeer kan resultaten genereren zodra de zoekmachines de inhoud van jouw site indexeren en je kwalitatief hoogstaand verkeer leveren, maar het kan even duren voordat deze methode voldoende verkeer genereert om een hoge positie te behouden. Het voordeel is dat je niet per klik betaald, enkel voor de optimalisatie van je website.
Welke methode gebruiken SEO bureaus?
Er is veel informatie beschikbaar over SEO, organische zoekresultaten en hoe je de beste resultaten voor jouw bedrijf kunt behalen. De methoden die voor SEO worden gebruikt, veranderen voortdurend. De meeste bedrijven huren een SEO-consultant in die tools en technieken kent en nieuwe trends volgt op het gebied van SEO. Sommige SEO-bedrijven bieden hun eigen software en diensten aan, terwijl anderen vertrouwen op betaalbare software en tools van derden waarmee ze op de hoogte kunnen blijven van de laatste trends op het gebied van SEO. Ook werken veel SEO bedrijven werken samen met een linkbuilding bureau voor het plaatsen van relevante links. Bekijk welk bureau voor jouw bedrijf de SEO werkzaamheden kan uitvoeren.